افزایش خطر ابتلا نوزادان مادران چاق و دیابتی به اوتیسم

28 ژانویه 2016- درحالیکه  در مورد علل اختلال طیف اوتیسم، عدم قطعیت وجود دارد، شواهد درحال  رشدی وجود دارد که نشان می دهد خطر ابتلا به این بیماری با عوامل قبل از تولد تعیین می شود. مطالعه ی جدید  نشان می دهد که  چاقی و دیابت مادر می تواند خطر این اختلال را افزایش  دهد.

براساس یک مطالعه ، چاقی و دیابت مادر می تواند بر توسعه ی سیستم عصبی کودکان تأثیر گذارد. در این مطالعه محققان دانشکده ی بهداشت عمومی بلومبرگ جان هاپکینز دریافتند احتمال ابتلا به اوتیسم در کودکان مادران چاق مبتلا به دیابت 4 برابر زنان غیردیابتی دارای وزن طبیعی است. یافته های این تحقیق درمجله ی Pediatricsمنتشر گردید.

دکتر Xiaobin Wangمحقق وسرپرست این تحقیق می گوید: چاقی و دیابت برای سلامت مادران  مضراست، در مطالعه ی اخیر شواهد  بیشتری در مورد تأثیر چاقی و دیابت بر توسعه ی عصبی بلند مدت  نوزادان  فراهم گردید.

 با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها درآمریکا (CDC)، حدود ا کودک  از هر 68 کودک به اختلال طیف اوتیسم (ASD)مبتلا می باشند.

 تعداد کودکانی که به اختلال ASDمبتلا شده اند تا حد زیادی درطول دو دهه ی گذشته افزایش یافته است. در سال 2000 حدود یک کودک از هر 150 کودک به این اختلال مبتلا بودند. متخصصان درمورد علت این افزایش هنوز مطمئن نیستند هنوز مشخص نیست که این افزایش بدلیل افزایش شیوع این اختلال یا صرفاً بدلیل بهبود  روشهای  تشخیص است.

درسال2011، یک متاآنالیز از 40 مطالعه که به ارزیابی ارتباط عوامل پری ناتال و نئوناتال (نوزادی) و خطر ASDپرداخته بودند، نشان داد: که قرار گرفتن درمعرض گروه گسترده ای از عوامل و بیماریها که برسلامت قبل و بعد از تولد نوزادان تاثیر می گذارند، می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به اوتیسم شود.

دراین مطالعه دکتر Wangو همکارانش به آنالیز  اطلاعات 2734 زوج مادر و کودک که در بدو تولد نوزاد در مرکز پزشکی بوستون درفاصله ی سالهای 1998 تا 2014 ثبت نام شده بودند، پرداختند.

داده های ارزیابی شده شامل وزن مادر قبل از بارداری و ابتلا به دیابت از جمله دیابت بارداری بود. کودکان از بدو تولد با مطالعه ی معاینات قبل از تولد و نتایج ثبت شده از معاینات درطی دوره  پیگیری شدند. محققان 102 کودک مبتلا به ASDرا شناسایی نمودند. نتایج بررسی ها نشان داد احتمال ابتلا به ASDدر نوزادان مادرانی که  قبل از بارداری چاق و به دیابت مبتلا بودند، 4 برابر بیش از نوزادان  مادرانی با وزن سالم وغیردیابتی است.

احتمال وجود ASDدر نوزادان مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا شده بودند بطور چشمگیری نسبت به  مادران سالم بیشتر بود.

 خطر اوتیسم در رحم مادر آغاز می شود. یکی از نویسندگان این تحقیق دکتر Fallinمی گوید: تحقیقات ما این احتمال درخطر اوتیسم را که از دوره ی جنینی و از رحم مادر آغاز می شود، پررنگ تر کرده است، آنچه هم اکنون  برای ما  از اهمیت زیادی  برخوردار است، کشف علت تاثیر ترکیب چاقی و دیابت بر کاهش سلامت مطلوب جنین است.

دکتر Fallinمی گوید: فرضیه هایی در مورد تأثیر چاقی و دیابت مادر بر خطر ASDدرکودکان وجود دارد. با توجه به این موضوع که چاقی و دیابت هر دو می توانند سبب استرس والتهاب شوند، این فرضیه می گوید: استرس مادر در طول بارداری سبب تخریب سیستم ایمنی مادر و جنین می شود و تئوریهای درحال ظهور زیادی درباره ی تخریب سیستم  ایمنی و التهاب و تأثیرات مضر آن بر تکامل عصبی مغز و ایجاد خطر برای ابتلا به اوتیسم بطور خاص وجود دارد یک فرضیه ی دیگر بر اساس این شواهد تأثیر حفاظتی مصرف ساپلیمنت فولات توسط مادر در برابر اوتیسم است، چاقی سبب کاهش جذب فولات می شود و از تأثیر محافظتی فولات در برابر خطر اوتیسم می کاهد.

درباره ی اوتیسم

افراد مبتلا به ASDاغلب دارای مشکلات ارتباط کلامی و تعاملات اجتماعی هستند، این بیماری درمیان  پسرها بیش از دختران شایع است، اگر یکی از دو قلوهای همسان به اوتیسم مبتلا باشد احتمال ابتلا جفت دیگر بین 36 تا 95 درصد از زمانها است.

از آنجائیکه این مطالعه یک پژوهش مشاهده ای است، هیچ فرضیه ی تایید شده ای از آن نمی توان استخراج نمود. با این حال نتایج نشان می دهد که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام  شود.

 دکتر Fallinمی گوید: درحال حاضر ، دانشمندان درحال بررسی تأثیر ترکیب  چاقی و دیابت  بر کاهش  سلامت مطلوب مغز جنین هستند و از سوی دیگر آنها به بررسی مداخلات سلامت در مادران باردار برای بهبود سلامت  نوزادان از جمله خطر ASDمی پردازند. او می افزاید: ما امیدواریم با انجام مطالعات نشانگرهای مولکولی بیشتر، دراین گروه یا با همکاری با سایر محققان در مدل سازی حیوانات و زمینه های دیگرازعلوم اعصاب بتوانیم مکانیزم بروز این اختلال را کشف کنیم. همچنین ما تمایل داریم با دانشمندان علوم پیشگیری همکاری کرده و بتوانیم تلاشهای خود را با تمرکز بر تقویت سلامت مادران باردار و زنان در سنین باروری افزایش دهیم. اخیراً در اخبار پزشکی امروز نتایج تحقیقاتی منتشر گردید که به ارتباط قوی بین یک ژن خاص، اوتیسم و اختلالی بنام  سندرم حذف 22q11.2  اشاره می کند.

 منبع:

www.medicalnewstoday.com/articles/305744.php